Kundcase – Fonus
Med en historia som sträcker sig tillbaka till 1940-talet är Fonus idag etablerad som Sveriges mest anlitade begravningsbyrå. Med verksamhet under eget varumärke i både Sverige och Norge samt genom välkända dotterbolag som Familjens Jurist och Fondkistan stöttar organisationen sina kunder genom hela begravningsprocessen. Sedan 2017 har iBiz Solutions varit en del av Fonus digitaliseringssatsningar där den cloudbaserade integrationsplattformen är en viktig nyckel i koncernens komplexa IT-miljö. Läs gärna mer om vårt samarbete.
Bakgrund
Även om begravningsverksamhet lätt för tankarna bakåt och mot avslut är det tydligt att Fonus som marknadsledare ständigt vill framåt som bolag och där prioriterar digitalisering högt på sin agenda. 2017 inledde vi vårt samarbete där iBiz Solutions initialt tog över förvaltningen av integrationsplattformen. Ett stort fokus på stabilitet och driftsäkerhet lade grunden för vidareutveckling och som första (!) kund anslöt Fonus två år senare till vår OnDemand-tjänst. Här har Fonus spelat en viktig roll som “sparringpartner” för tjänsteutvecklingen samtidigt som vi på iBiz kunnat bistå med flexibilitet i utvecklingen av nya integrationslösningar.
“Vårt samarbete med iBiz Solutions ger oss en stabil och tillförlitlig IT-miljö. Förvaltningsteamet hanterar incidenter som potentiellt kan störa vår affärsverksamhet och genom OnDemand får vi tillgång till professionell och flexibel integrationsutveckling.
Vi är mycket nöjda med tjänsterna och iBiz Solutions som integrationspartner. Samarbetet ger oss möjlighet att effektivare utveckla vår affärsverksamhet och bli mer datadrivna”.
Anders Eskilsson, IT manager
Lösning idag – en cloudbaserad plattform!
Basen för Fonus idag ständigt pågående integrationsprojekt är deras integrationsstrategi. Denna ägs av Fonus men förvaltas varsamt av både dem som beställare och oss som leverantör och integrationspartner. Floran av såväl interna som externa system förändras och växer löpande, integrationsstrategin är där en viktig del i de system- och teknikkrav som specificeras vid implementationer.
Fonus har valt en molnbaserad plattform byggd på senaste tekniken i Azure, något som linjerar väl med iBiz Cloud First strategi. För Fonus var beslutet om en molnplattform viktigt, bolaget har en tydlig strävan framåt där kraven på snabbrörlighet, skalbarhet och flexibilitet är centrala aspekter.
Precis som vid starten av vårt samarbete ansvarar iBiz Solutions idag för förvaltningen av plattformen. Från att ha varit pilot-kund på OnDemand nyttjar Fonus också idag tjänsten (tillsammans med ett gäng nya kunder som tillkommit därefter) för uppdrag runt arkitektur och utveckling av nya integrationer. Här jobbar vi agilt där den interna IT-avdelningen samlar in behov från verksamheten och därefter löpande beställer uppdragen genom vår OnDemand-koordinator. Varje uppdrag får ett tidsestimat där IT-avdelningen tydligt kan kommunicera och sprida kostnader på verksamheten. Därefter görs slutgiltig beställning av uppdrag och våra arkitekter och utvecklare levererar de integrationslösningar som Fonus önskar.
Genom Azure-plattformen flödar mängder av data där vi utöver nyutveckling och förvaltning också jobbat mycket med anpassade BI-rapporter. Dessa har skräddarsytts efter Fonus behov och ligger till grund för beslutsfattande.
Tack för förtroendet
Vi är stolta och glada över förtroendet att få agera integrationspartner i molnet åt Fonus och ser fram emot den fortsatta digitaliseringsresan!
Vi kan integration i Azure
Vi skapar förändrings- och förvaltningsbar systemintegration, och hjälper dig till en tryggare och enklare integrationstillvaro. Kontakta oss gärna för rådgivning.